lördag 23 november 2013

Den röda kon

En återkoppling till gårdagens kritik mot mejerierna...

För snart ett år sen satt jag och min man med hans kusin och hennes sambo på stadens enda pub. Det slumpade sig så att vi började diskutera svenskproducerat livsmedel, lönsamheten hos de svenska lantbrukarna och den röda arlakon. Jag minns inte sådär jättemycket vad som sades, det jag minns är känslan av att ha nåt fram. Kusinen och sambon hade, föga överraskande, aldrig reflekterat över att den röda kon bara finns på en del av arlas produkter och inte heller vad den står för. Jag förklarade det enkla att det bara är produkter med den röda kon på som garanteras innehålla svensk mjölk. I de produkter som saknar denna symbol kan det finnas mjölk från andra läder där arla är aktivt. Mjölk som är producerad på andra villkor än i Sverige. Mjölk som är producerad till ett annat pris, men som vi konsumenter får betala samma pris för här. Nu tänker nog många "sänk priset på de "osvenska" produkterna". Jag tänker tvärt om. Höj priset på de svenska produkterna så att de svenska mjölkbönderna har en chans att få någon krona över. Hur detta skulle gå till just idag är dock ett problem. Jag tror inte att konsumenterna skulle sluta dricka mjölk om den kostade ett par kronor mer. Arla kunde begära högre betalning av ica och ica kunde begära högre betalning av konsumenterna. Detta skulle fungera bra om det inte fanns några alternativ till den svenska mjölken. Men ica (och alla andra matbutiker såklart) är besatta av att kunna ha sina egna märken. Det måste finnas alternativ att välja mellan. Priset ska vara lågt så att fler köper deras produkter vilket leder till att också de tar in utländska råvaror för att de svenska är "för dyra". Men hur kan något som inte ens betalar sig för den som producerar det vara för dyrt? Vi är tillbaka till att det är konsumenten som bestämmer. Konsumenten måste förstå att man måste betala vad det faktiskt kostar att producera mat på ett ansvarsfullt sätt. Men jag vet själv att det är svårt att tänka så när man står där i affären och ska välja. Ska jag köpa en vara där det inte finns något svenskproducerat alternativ, ja då väljer jag ofta det som är billigast utan att fundera på vad som faktiskt skiljer alternativen åt. Inte helt lätt alltså, men man kan börja med att tänka på den röda arlakon, som kusinen och sambon lovade att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar