torsdag 5 december 2013

Julskinka

Djurrättsalliansen har återigen tagit sig in på vad de påstår är svenska gårdar och filmat det de kallar missförhållanden. Att de gör fel är inte så viktigt, att de saknar kunskap för att avgöra vad som är missförhållanden är desto viktigare. I den film som visas av svt blandas klipp på skitiga grisar, grisar som saknar öron, skadade grisar, döda grisar och avlivade grisar. Att visa en bild på en gris som är sårig och skitig för att sedan visa en bild på en gris som är avlivad, avblodad och ligger utanför boxen och säga att båda dessa bilder visar missförhållanden talar ju lite för att intelligensen hos dessa människor inte är så hög. Det är ju faktiskt lantbrukarens skyldighet att avliva djur som blir sjuka eller skadade och inte kan behandlas medicinskt, just för att djuren inte ska plågas. Ser man inte skillnad på detta och faktiska brister kanske man ska vara tyst.

Visst visar en del bilder i det här materialet saker som inte ser bra ut. Men då kommer källkritikern i mig fram. Det är djurrättsalliansen vi pratar om, de är inte kända för att vara opartiska och visa en rättvis bild av djurhållning. Men den här gången säger de att de inte tänker anmäla gårdarna, de uppger inte vilka gårdar de varit på. Detta får mig att tänka att det kanske inte är svenska gårdar. Det kanske är svenska gårdar men gamla bilder. Det kanske är lantbrukare som inte längre är verksamma. Eller så är det som de säger, filmer från svenska gårdar filmade den här hösten. Men då kommer nästa kritiska tanke upp. Hur stor del av varje gård är det egentligen som visas. Det kanske var en gris i en box på en gård med 500 grisar och det som blev fel kanske hände just den natten. Hur det än ligger till är jag starkt kritisk till materialet och även till att svenska grisar skulle ha det dåligt. Däremot är jag inte så naiv att jag tror att det inte förekommer missförhållanden även på svenska gårdar då och då.

Men jag måste även var självkritisk. Jag kan inte så mycket om grisproduktion därför tycker inte jag att jag är den som ska avgöra om grisarna har det bra eller dåligt. Men när jag väljer vilket grisskött jag ska köpa väljer jag det som är producerat på ett sätt som jag tror är bra. Jag har sån tur att jag kan välja kött från en gård bara några mil bort. Jag har varit där och sett hur grisarna har det. "Håkans glada utegrisar", om de är så glada vet jag inte men de har det enligt min mening bra och de har knorr på svansen. En bekant förklarade i dag att hon väljer svensk ekologisk julskinka framför den konventionella för att hon med sina kunskaper anser att den ekologiska känns bättre ur en etisk synpunkt. Det känns lika bra varje gång någon gör ett medvetet val på detta sätt. Det finns ju ändå så många som inte tänker på nånting alls mer än pris när de handlar julskinkan. Fortsätt göra medvetna val.

Var källkritisk när det larmas om olika saker i media. Det finns alltid fler sidor av saken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar