onsdag 29 januari 2014

Bättring LRF

Igår läste jag en artikel i Jordbruksaktuellt om att man i Nyköping inför köttfri onsdag i skolköken med motivet klimatansvar. LRF Nyköping, med stöd av LRF central, reagerar med en kupp där hamburgare idag ska delas ut på skolgården. Jag lade upp en länk till artikeln på facebook med komentaren "Så busigt!". Med det menade jag att jag tyckte att LRF var rätt så larviga, för er som inte förstod det. 

Idag läser jag på Dagens Media en intervju med en Lovisa Norberg från LRF som anordnar hamburgarkuppen. Hon säger att kärnfrågan glöms bort och kärnfrågan är att skolungdomar måste få tillräcklig näring. Jag skäms någonting fruktansvärt när jag läser detta. Skärpning LRF!

Huvudfrågan enligt mig borde vara att öka andelen kött som producerat enligt svensk lagstiftning, alltså svenskt kött, i skolköken. Hellre en köttfri dag och resterande dagar med svenskt kött än alla dagar med utländskt kött. För att ha kött av anledningen att "det är särskilt viktigt för tjejer som växer, idrottar och ska bli snygga" (citat Lovisa Norberg) är bara dumt och totalt ologiskt. När jag gick i skolan har jag för mig att vi åt soppa en dag, den kunde vara vegetarisk, och fisk en dag varje vecka. Detta lämnar då bara tre dagar med nötkött, fläskkött eller kyckling, för jag kan då inte minnas att vi någonsin fick lamm eller vilt, vilket också kan tyckas vara lite orättvist. Till poängen; Lovis Norberg, vem nu detta är, borde aldrig ha fått uttala sig om det hela.

Istället för att kuppa på ett ogenomtänkt och barnsligt vis kunde LRF gått ut och stöttat Nyköpings kommun och framhäva att de pengar som sparas kan satsas i en "svenskare matsedel" både för miljö, djur och kommunens lantbruksföretag. Nu är ju inte jag någon expert på miljöfrågor, men jag kan tänka mig att om allt kött på matsedeln var svenskproducerat skulle klimatpåverkan för just Nyköpings kommun minska minst lika mycket som att skippa kött en dag och servera utländskt kött resterande dagar. "Vi måste nyansera debatten kring köttets klimatpåverkan" som så fint skrivs på LRF:s hemsida, en liten kompensering för de tidigare idiotiska uttalandena.

Slutligen: jag tror inte tjejer blir snyggare av att äta kött och jag tror inte att vara snygg är syftet med att vara tjej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar